Виховний процес
Модель виховної системи Дачненського ліцею № 2
Місія: творчий учень – компетентна особистість здатна до самореалізації в соціумі, як представник нової генерації молоді в Україні.
Актуальність: головною умовою успішного виховання сучасного громадянина України є системний характер виховного процесу, тобто створення моделі виховної системи навчального закладу, яка стане механізмом розвитку особистості школяра та розв’яже багато проблем у галузі виховання.
Мета: забезпечити розвиток високоінтелектуальної, компетентної, свідомої особистості з громадською позицією, здатної до самореалізації та прояву своїх можливостей у різних сферах життєдіяльності.
Завдання:
- Розробити та запровадити в практику роботи концепцію та модель виховної системи школи.
- Створити сприятливі умови для збереження та зміцнення фізичного, психічного, соціального й духовного розвитку всіх суб’єктів освітнього простору.
- Підпорядкувати цілі, завдання, форми виховної роботи з учнями вихованню духовно багатої особистості, морально-фізично здорової, гармонійно розвиненої, гуманної, зі стійкими моральними переконаннями; свідомого громадянина України.
- Сформувати зміст виховного процесу та системи виховної роботи на основі впровадження загальнолюдських цінностей у всі сфери діяльності.
- Упроваджувати ідеї науки, передового педагогічного досвіду та інноваційні педагогічні технології в практичній діяльності закладу.
- Активізувати діяльність органів учнівського самоврядування через широке залучення ініціативних учнів, лідерів.
- Розробити модель компетентної особистості випускника.
Очікувані результати:
- Сформується високоінтелектуальна, компетентна особистість, представник нової генерації молоді, здатна до саморозвитку і самореалізації та проектування свого життя.
- Створиться виховний простір, сприятливий для розвитку і саморозвитку особистості, свідомого громадянина України.
- Зросте рівень навчальних досягнень учнів та їх загальної культури.
- Підвищиться інтерес до вирішення проблем виховання батьків, громадськості та інших інституцій.
Концепція
Провідна ідея: формування привабливого іміджу навчального закладу, який забезпечить сприятливі умови для саморозвитку та розвитку творчого потенціалу учнів і вчителів, як основи формування нової генерації суспільства.
Модель виховної системи ( рисунок 1 ) відображає два концептуальні підходи:
- системну модель процесу виховання;
- системно-рольову теорію становлення особистості учня.
На основі цих підходів і базується виховна система Дачненського НВК «школа-гімназія», пріоритетним напрямком якої є рух від виховання до самовиховання й саморозвитку особистості.
Виховання починається з родини, а отже, родина та школа є головними чинниками виховного процесу.
Підходи, на яких базується виховна система: системний, особистісно орієнтований, діяльнісний, синергетичний.
Риси виховної системи: самокерована, відкрита, цілісна, цілеспрямована, ціннісно-орієнтована, соціальна.
Виховна система охоплює весь процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочне життя дітей, різноманітну діяльність відповідно до мети виховання.
Пріоритетні принципи, на яких базується модель виховної системи школи: гуманізації, зв’язку з життям, індивідуального підходу, системності, розвитку, об’єктивності, наступності і безперервності.
Управління виховною системою
Управління виховною системою здійснюється на основі запровадження моделі державногромадського управління (рисунок 2) .
Планування та прийняття рішень як функція шкільного менеджменту передбачає розробку стратегічного плану інноваційного розвитку ЗНЗ й тактичного. Останній подано через модель річного плану роботи школи. Річний план відбиває організацію праці шкільного колективу, окреслює сфери контролю за виконанням прийнятих рішень і планів та аналіз взаємодії освітніх процесів щодо досягнення кінцевого результату. Він конкретизує реалізацію нормативно-правових документів щодо розвитку освіти з урахуванням місцевих умов, традицій виконавців.
Всі компоненти відповідають певним цілям і забезпечують у процесі свого функціонування досягнення результату.
Виховна система
Виховна робота ( зміст, виховні технології, методи та форми ) спрямовані на формування ціннісних ставлень (згідно з «Основними орієнтирами»):
- ціннісне ставлення до себе «Дивограй»:
- Формування основ духовно-морального та фізичного розвитку особистості;
- усвідомлення основних засад «Я – концепції» особистості;
- сформованість основних засад «Я-концепції» особистості;
- сформованість життєвих компетенцій, активної життєвої позиції
- ціннісне ставлення до особистості до сім’ї, родини, людей «Диворід»:
- сформованість основ національних та загальнолюдських цінностей;
- усвідомлення цінностей соціального спілкування;
- засвоєння сімейних, родинних та суспільних цінностей;
- сформованість соціально-комунікативних компетенцій .
- сформованість понять та уявлень про важливість праці в житті людини;
- сформованість потреби в праці;
- сформованість поняття професійного самовизначення;
- сформованість готовності до творчої праці .
- сформованість понять та уявлень про довкілля;
- усвідомлення себе як невід’ємної частини природи, взаємозалежності людини та природи, взаємозв’язок стану довкілля та здоров’я людей;
- сформованість почуття особистої причетності до збереження природних багатств;
- сформованість екологічної культури особистості .
- сформованість естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне в житті і мистецтві;
- сформованість потреби у спілкуванні з мистецтвом як основи естетичного виховання і художнього сприйняття дійсності;
- розуміння ролі мистецтва як основи морально-духовного розвитку особистості;
- сформованість естетичної культури особистості, художньо-естетичних цінностей, створених світовою культурою, цінностей інформаційної культури.
- сформованість основних понять про народ, націю, суспільство, державу;
- усвідомлення єдності власної долі з долею Батьківщини;
- сформованість потреби у збереженні та примноженні духовного й матеріального багатства українського народу;
- сформованість активної громадянської позиції та відповідальності за долю України.
- ціннісне ставлення до праці «Дивоколо»:
- ціннісне ставлення до природи «Дивосвіт»:
- ціннісне ставлення до культури , мистецтва «Дивоцвіт»:
- ціннісне ставлення до суспільства і держави «Дивоказ»:
Однією з умов успішної реалізації Моделі є участь органів учнівського самоврядування в діяльності виховної системи школи. Оскільки наш час потребує лідерів нової формації - людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно, тому у школі створено організацію учнівського самоврядування «Республіка ТЕМП». Учнівське самоврядування «Республіка ТЕМП»– добровільна організація учнів навчального закладу, яка забезпечує право і надає можливість в межах Статуту здійснювати регулювання і управління справами, які належать до їхньої компетенції та в інтересах учнів навчального закладу.
Щороку учні школи ставлять перед собою ціль: пошук і підтримка учнівської молоді, чиї особисті переконання спрямовані на активну участь у громадському житті, та яка має організаторські здібності, усвідомлює себе потенційним лідером, має бажання використовувати свою енергію та уміння на користь інших.
У школі існує чіткий розподіл обов'язків щодо педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням (координатором є заступник директора з ВР, опікуном - педагог-організатор), розроблена оптимальна структура Республіки ТЕМП (рисунок 3 ), з урахуванням статуту учнівського самоврядування, Статуту навчального закладу та традицій школи.Також існує чітка робота у масштабах школи відповідно до нормативно – правової бази та іншої документації. Відбуваються учнівські конференції, загальні збори, засідання керівних органів. Функціонує система стимулювання.
Робота виховної Моделі навчального закладу ефективна завдяки упорядкованості життя шкільного колективу, тобто взаємозв’язку навчальної та позаурочної роботи, координації всіх виховних заходів, чіткого ритму та організації всього життя дружнього та творчого колективу педагогів, учнів та батьків, як однодумців, здатних до активної співпраці та постійної творчості.
Взаємодія учнівського самоврядування
з дитячими та юнацькими організаціями
Для молодших школярів у навчальному закладі створено об’єднання "Барвінчата», до якого входять учні 1-4 класів. З ними працюють класні керівники – наставники, які є відповідальними за успішність та зайнятість учнів у позаурочний час. Слід відзначити, що члени Міністерства культури та спорту є ініціатором проведення різних форм дозвілля, правою рукою класних керівників, саме вони контролюють роботу шефського загону, який організовує дозвілля на перервах. Отож, як бачимо члени учнівського самоврядування організовують змістовну, цікаву діяльність дитячого об’єднання "Барвінчата" спрямовану на те, щоб кожна дитина мала широкі можливості для виявлення ініціативи і самостійності, готуючись стати громадянином держави.
Для учнів середньої школи створено об’єднання «Червона калина», до якого входять школярі 5-8 класів, яке працює під керівництвом класних керівників. Лідери об’єднання «Червона калина» є членами Міністерств учнівського самоврядування та шефами для учнів 1-4 класів. Робота об’єднання «Червона калина» спрямована на створення умов для самореалізації особистості учня-лідера, формування в нього якостей громадянина, патріота Батьківщини.
Третьою ланкою учнівського самоврядування є об’єднання учнів 9-11 класів «Авангард», яке складається з команди учнів-лідерів, керівників Міністерств. Основною метою їх діяльності є формування і розвиток соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадською позицією, почуттям національної самосвідомості. У співпраці з педагогічним колективом «Авангард» організовує роботу, спрямовану на підвищення якості виховання кожного учня навчального закладу, з максимальним урахуванням його здібностей, нахилів, інтересів, стану здоров’я.
Педагогічний колектив школи навчально-виховного комплексу розглядає учнівське самоврядування як спосіб осмисленнями учнями власної ролі у житті колективу; реальний фактор формування демократичних, правових засад і традицій у спілкуванні старшокласників. Учнівське самоврядування є організацією, яка складається з учнів, створена учнями й існує для учнів. Головне те, що через розвиток соціальної активності учнів виховується у них почуття гідності, уміння реалізувати себе.
В органи самоврядування нашої школи обираються найактивніші учні, які виконують конкретну роботу, допомагають організувати і проводити різноманітні заходи, впливають на громадське життя, беруть участь у плануванні й розробці шкільних справ. Учні, що входять в шкільну раду, контролюють відвідування учнями уроків, підтримують зв’язок з батьками і вчителями. Міністерство Просвіти виступає перед батьками на батьківських зборах, де надає інформацію про стан відвідування і облік успішності. Самоврядування передбачає, насамперед, вирішення питань організаційно-педагогічного характеру, дотримування найнеобхідніших єдиних вимог до учнівської спільноти:
• відвідування навчальних занять кожним учнем;
• культура поведінки, забезпечення порядку в класах і школі;
• культура взаємин: учитель - учень, учень - учень;
• суворе дотримання санітарно-гігієнічної культури: чистота приміщень, охайний зовнішній вигляд;
• попередження правопорушень у навчальному закладі;
• соціально-правовий захист учнів.
Профілактичні комісії в першу чергу контролюють дисципліну учнів. До них входять представники всіх 5-11-х класів. Вони будують роботу таким чином, що вже після першого уроку керівництво школи має інформацію про відвідування школи учнями з усіх поважних чи неповажних причин. Розробляється оперативна методика з'ясування причин відсутності та прийняття необхідних заходів. Зайве наголошувати на тому, яку надзвичайно важливу функцію ця комісія виконує у плані ліквідації прогулів уроків, попередження правопорушень учнями, допомоги сім'ї у контролі за поведінкою важковиховуваних підлітків.
В сучасних умовах орган учнівського самоврядування «ТЕМП» набуває особливої ваги і має функції превентивної роботи. Передусім, це стосується роботи з важковиховуваними учнями.
Основна мета такого підходу до самоврядування - це, передусім, створення руху учнів за право бути здоровими, захищеними від впливу негативних явищ. Самоврядування у нових умовах - якісна модель розвитку громадянського суспільства, де відповідальність бере на себе ініціативна молодь.
При такому підході до організації самоврядування підвищується значимість учнівської молоді у вирішенні гострих соціальних проблем.
Як висновок, слід зазначити, що наявність і робота учнів в організації самоврядування позитивно впливає на розвиток особистості кожного учня.
Важливим елементом виховного процесу у школі є виховна система класу. Доцільно зазначити, що виховна система класу - це спосіб життєдіяльності та виховання членів класного співтовариства, що становить цілісну й упорядковану сукупність взаємодіючих компонентів і сприяє розвиткові особистості та колективу. Створення виховної системи забезпечить найефективнішу реалізацію виховних завдань.