План виховної роботи
Створення виховного простору як ресурсу розвитку особистості в контексті реалізації основних орієнтирів виховання
Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості школяра, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.
- гуманістичний принцип, що полягає у визнанні людини найвищою цінністю, розумінні дитини, доброзичливому ставленні до неї, довірі, прийнятті дитини такою, якою вона є, зміні її поведінки через позитив;
- індивідуальний принцип утверджує унікальність і неповторність кожної дитини, визначає її інтереси, потреби у житті;
- альтруїстичний принцип виявляється у безкорисливій любові і турботі про іншу людину;
- принцип неперервності, який характеризує процес виховання як такий, що триває протягом усього життя людини;
- принцип цілісності за яким консолідує зусилля усіх суб’єктів виховання в одну систему;
- принцип наступності, що забезпечує передачу із покоління в покоління досвіду засвоєння гуманістичних цінностей, які є базисом виховання і розвитку дитячої особистості;
- принцип культуровідповідності за яким здійснюється виховання гуманістичних цінностей відповідно до культурних умов суспільства;
- принцип природовідповідності, тобто виховання дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей, темпераменту, якостей, нахилів, здібностей, вікових особливостей, природних умов, соціального оточення, народних традицій тощо;
- принцип педагогічної компетентності, що полягає у доцільному використанні педагогічних форм, методів, доборів змісту, педагогічній тактовності;
- принцип стимулювання визначається вірою у сили і здібності дитини, її здатність досягти високих результатів, заохочення до самоорганізації, самовиховання і самовдосконалення;
- принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості учня як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення і нести за них відповідальність, повноцінно жити й активно діяти, постійно самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни;
- принцип оздоровчої спрямованості визначає здоров’язбережувальні компетентності як основи формування в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я;
- соціально-педагогічне партнерство як оптимізація спільної діяльності на основі діалогової взаємодії і узгодженої співпраці між різними соціальними інститутами у соціальному захисті, супроводі, соціально-педагогічній підтримці вразливих категорій сімей та дітей, інших цільових груп; координація дій педагогічних, виробничих колективів, сім’ї, громадськості з питань навчання і виховання дітей, підтримки формальної, неформальної та інформальної видів освіти, а також різних форм освіти: інституційної (очна, заочна, дистанційна, мережева) та індивідуальної (екстернатна, сімейна, педагогічний патронаж, на робочому місці);
- міжсекторальна взаємодія розкривається як регулярні спільні заходи організацій громадянського суспільства і владних структур у побудові загальнонаціональної системи виховання, реагуванні на глобалізаційні виклики, подоланні складних соціально-педагогічних явищ; як спільне здійснення соціально важливих програм; підтримка кращих соціально-педагогічних ініціатив; як участь громадськості у формуванні та реалізації державної сімейної та молодіжної політики.
№ п/п | Ключова компетентність | Ціннісні ставлення та практичні здатності
|
1 | Спілкування державною мовою (рідною, у разі відмінності) | Ціннісне ставлення: – усвідомлення ролі державної (ріднної) мови як механізму національної і етнічної самоідентифікації, збереження світового мовного різноманіття, способу збереження культурних традицій і стратегій, аудіо- та візуалізацію культурного різноманіття свого народу; - любов до української мови; – усвідомлення ролі української мови в особистому житті, а також у житті нації і держави; – спілкування українською мовою у школі та поза школою. Практична здатність: – розуміти українську мову; – послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях та дотримуватися мовного етикету; - застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежновід мети спілкування; – формулювати чітко думки, дискутувати, наводити аргументи, відстоювативласну думку; – уміти правильно викоритовувати термінологічний апарат, спілкуватися в процесі начально-пізнавальної діяльності; – розвʼязувати конфлікти за допомогою спілкування; – популяризувати ідеї гуманізма, добра та краси;
|
2 | Спілкування іноземними мовами | Ціннісне ставлення: - усвідомлення ролі іноземної мови як механізму глобалізації, як запоруки зручності самореалізації в умовах закордоння; – ціннісне ставлення до культурних надбань різних народів, соціальної рівності; – позитивне сприйняття інакшості та інтерес до культурних відмінностей; – толерантне ставлення до представників різних народів і культур; – запобігання проявам ксенофобії, нетерпимості і расизму. Практична здатність: – готовність прийняти представників інших культур такими, якими вони є; – знати і за потреби спілкуватися мовами інших народів; – володіти навичками міжкультурної взаємодії; – запобігати міжетнічним і міжкультурним конфліктам; – уміти розв’язувати конфліктні ситуації та знаходити компроміси. |
3 | Математична компетентність
| Ціннісне ставлення: – усвідомлення важливості математичного мислення та математичних знань у життєдіяльності людини; – розуміння цілісної картини світу, закономірності розвитку суспільства, людських відносин, небезпек у застосуванні маніпулятивних технологій; – дотримування логіки і послідовності у мисленні та діях; – протистояння маніпулятивним впливам. Практична здатність: – розвивати критичне мислення; – аналізувати, систематизувати і сентизувати інформацію; – установлювати причиново-наслідкові зв’язки; – виокремлювати головні та другорядні цілі, ризики поведінки, ризиковані життєві ситуації й обирати шляхи їх вирішення. |
4 | Компетентності у природничих науках і технологіях
| Ціннісне ставлення: – розширення і поглиблення знань про предметний світ, сферу людських відносин та про себе; – критичне оцінювання результатів людської діяльності у природному середовищі. Практична здатність: – готовність до саморозвитку і опанування сучасними технологіями; – використовувати сучасні технології у своїй діяльності; – брати участь у дослідній і проєктній діяльності. |
5 | Інформаційно-цифрова компетентність
| Ціннісне ставлення: – здійснення пошукової діяльності та виконання задач за алгоритмом; – уміння працювати з різними Інтернет-ресурсами; – розпізнавання достовірних і недостовірних джерел інформації; – протистояння Інтернет-агресії, Інтернет-булінгу тощо. Практична здатність: – уміти використовувати різні способи пошуку корисної інформації в довідникових джерелах (зокрема, за допомогою інформаційно-комунікативних технологій), критично мислити в процесі збору та обробки інформації; – дотримуватися етикету; – критично відбірати інтернет інформацію; – дотримуватися правил безпеки в інтернет мережі та здатність протистояти інтернет-ризикам та маніпулятивним технологіям у ЗМІ та рекламі, соціальних мережах, комп’ютерних іграх. |
6 | Уміння вчитися впродовж життя
| Ціннісне ставлення: – визначення мети та цілі власного життя і діяльності, планування й організація життя; – визначення близьких, середніх і далеких перспектив, розроблення стратегії життя; – уміння працювати самостійно і в команді; – користування різними джерелами інформації; – розширення знаннєвої та емоційної сфери, власні уявлення про життя; – застосовування різних поведінкових і комунікативних стратегій відповідно до мети діяльності та конкретної ситуації. Практична здатність: – уміти моделювати власний освітній розвиток, аналізувати, контролювати, корегувати й оцінювати результати освітньої діяльності; – прагнути оволодівати новими знаннями та навичками; – готовність удосконалювати свої моральні, морально-вольві якості та навички поведінки впродовж життя; – розуміти необхідності роботи над собою. |
7 | Ініціативність і підприємливість
| Ціннісне ставлення: – аналізування життєвих ситуацій; – презентування власної ідеї та ініціативи; – формулювання власних пропозицій, рішень; – виявлення лідерських якостей; – усвідомлення ціннісного змісту грошей, праці і рівності прав людей, праці батьків; – засудження споживацького способу життя та трудової експлуатації дітей. Практична здатність: – готовність брати відповідальність за себе та інших; – розвивати моральні якості для успішної професійної кар’єри; – брати участь у шкільних заходах, волонтерській діяльності, у трудових десантах і благодійних акціях. |
8 | Соціальна та громадянська компетентності
| Ціннісне ставлення: – усвідомлення змісту понять «громадянин»,«патріотизм», «військово-патріотичне виховання», «готовність до захисту України» як важливих складників життєдіяльності людини; – усвідомлення конституційного обовʼязку щодо громадянських прав та захисту суверенітету і територіальної цілісності України; – бажання брати участь у різних формах позакласної та позашкільної роботи військово-патріотичного спрямування; – участь у шкільному самоврядуванні і в дитячих громадських об’єднаннях. Практична здатність: – володіти навичками допомоги, самодопомоги, захисту та виживати в складних умовах; – готовність захищати Батьківщину; – дотримуватися конституційних норм, повага до державних символів, законів України; – гуманно ставитися до інших людей, бути здатним до альтруїзму, співчуваття, емпатії; – цінувати і поважати свободу інших, право на вибір та власну думку; – поважати гідність кожної людини |
9 | Обізнаність та самовираження у сфері культури
| Ціннісне ставлення: – ідентифікація себе як представника певної культури; – визначення ролі і місця української культури в загальноєвропейському і світовому контекстах; – використання культурного досвіду в життєвих ситуаціях; – долучення до творчості, висловлюючи власніі деї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби. Практична здатність: – поціновувати культурні здобутки людства та інтерес до них; – бути відкритим до культурного діалогу; – потреба у творчій діяльності, яка би відповідала здібностям і нахилам. |
10 | Екологічна грамотність і здорове життя
| Ціннісне ставлення: – усвідомлення природи, як джерела свідомості і духовності; – усвідомлення людини як частини і результату еволюції природи; – усвідомлення діяльності людини та її потреб як чинника руйнування довкілля; – формування ставлення до природи, як універсальної цінності; – визнання за об’єктами природи права на існування незалежно від привнесеної користі; – усвідомлення значущості здорового способу життя, фізичної підготовки та фізичного розвитку для повноцінного житття людини. Практична здатність: – уміти виокремлювати екологічний контекст будь-якого виду діяльності; – формувати практичні навички екологічно безпечної поведінки (вміти обирати діяльність, що наносить найменшої шкоди природі); – уміти застосовувати позитивні надбання народних традицій та етнічної культури у ставленні до природи й побутовій діяльності. |
- здійснювати повсякденну психологічну допомогу та емоційну підтримку учасників освітнього процесу;
- об’єднувати зусилля педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які
складають основу світової культури;
- формувати становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності;
- розвивати критичне мислення, вміння розрізняти маніпуляції, усвідомлювати їхні наслідки, ефективно протистояти їм;
- перешкоджати проявам расизму, шовінізму, приниженню гідності
іншомовних людей і підкреслювати словом і ділом моральний наратив демократії, толерантності, прав людини та верховенства права, територіальної цілісності та єдності народів України;
- формувати ціннісне ставлення і судження у школярів, вміння вибудовувати доброзичливі і толерантні стосунки із учасниками освітнього процесу;
- розвивати медіацію-однолітків, створювати служби порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладі освіти;
- проводити освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом;
- формувати у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини;
- підвищувати загальний рівень правової свідомості дітей та молоді, рівень обізнаності з проблем порушення прав людини, навчати моделям безпечної поведінки, виховувати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства;
- розвивати співробітництво із громадськими та міжнародними організаціями і фондами;
- налагоджувати освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики торгівлі людьми;
- запобігати вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів та тютюнових виробів;
- формувати в дітей, учнівської молоді життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками;
- здійснювати комплекс профілактичних заходів, спрямованих на підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків, формування у них свідомого відповідального ставлення до виконання обов’язків, пов’язаних з утриманням, вихованням та освітою дітей;
- формувати правову культуру учнів, виявляти та усовувати причини та умови, що сприяють учиненню дітьми злочинів, подолання девіантної поведінки;
- активізувати функціонування органів учнівського самоврядування, діяльність яких спрямована на створення сприятливих умов повноцінного становлення особистості, її успішної інтеграції у суспільне життя, залучення до участі дітей у державно-громадському управлінні закладом на принципах прозорості і відкритості;
- формувати пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з дітьми та учнівською молоддю, підтримувати соціально-активні програми, ініціативи та проєкти органів учнівського самоврядування; удосконалювати механізми урахування думки дитини під час вирішення питань, що стосуються її життя; забезпечувати ефективну взаємодію між громадськими організаціями та органами державної влади, органами місцевого самоврядування;
- здійснювати гармонійний розвиток дитини, її талантів, здібностей та компетентностей відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб;
- формувати в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок;
- утверджувати в свідомості і почуттях особистості національно-патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України, мови тощо;
- виховувати особистість, здатну до самореалізації, професійного зростання та мобільності в умовах сучасного життя;
- виявляти й розвивати художні творчі здібності учнів у різних видах діяльності та галузях мистецтва;
- налагоджувати ефективну партнерську взаємодію між учасниками освітнього процесу.
1. Конвенції ООН про права дитини, ратифікованої Постановою Верховної Ради України №789ХІІ (78912) від 27 лютого 1991 року, що набула чинності для України 27 вересня 1991 року.
2. Конвенції Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок і домашньому насильству (Стамбульська конвенція), ратифікованої Верховною Радою України 20 червня 2022 року.
3. Закону України від 05.09.2017 №2145 «Про освіту».
4. Закону України від 16.01.2020 №463 «Про повну загальну середню освіту».
5. Закону України від 26.04.2001 №2402 «Про охорону дитинства».
6. Закону України від 07.12.2017 №2229 «Про запобігання та протидію домашньому насильству» (зі змінами від 01.01.2020).
7. Закон України від 18.12.2018 №2657 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
8. Закону України від 20.09.2011 №3739 «Про протидію торгівлі людьми».
9. Закону України від 21.06.2001 № 2558-III «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» (зі змінами від 15.12.2021).
10. Постанови Верховної Ради України від 1 червня 2021 року «Про вшанування пам’яті дітей, які загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України».
11. Указу Президента України від 18.05.2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання».
12. Указу Президента України від 25.05.2020 №195, яким схвалено Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі.
13. Указу Президента України від 30.09.2019 №722 «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року».
14. Постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 №932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки».
15. Постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 № 689 «Про порядок проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні».
16. Постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2021 №673, якою затверджено Державну цільову соціальну програму національно-патріотичного виховання на період до 2025 року, Концепцію Програми схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 №1233.
17. Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 129 від 16.02.2022).
18. Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1335-р.
19. Наказу Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 № 434 «Про затвердження Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти», затвердженого Міністерством юстиції України 26 вересня 2000 року за №659/4880 (зі змінами).
20. Наказу Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами».
21. Наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”.
22. Наказу Міністерства освіти і науки України від 06.06.2022 №527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №641».
23. Листа Міністерства освіти і науки України від 10.06.2022 № 1/6267-22
«Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України».
24. Листа Міністерства освіти і науки України від 30.05.2022 № 1/5735-22
«Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні».
25. Листа Міністерства освіти і науки України від 13.05.2022 № 1/5119-22
«Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні».
26. Листа Міністерства освіти і науки України від 29.03.2022 № 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».
27. Листа Міністерства освіти і науки України від 25.03.2022 №1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії ».
29. Листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 №18794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році».
30. Листа Міністерства освіти і науки України від 22.06.2022 №1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України».
31. Листа Міністерства освіти і науки України від 14.06.2022 №1/6355-22
«Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою».
32. Листа Міністерства молоді та спорту України від 09.06.2022 №2982/15 «Про проведення заходів із національно-патріотичного виховання».
33. Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року.
34. Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів ЗНЗ України» та ряду інших нормативно-правових документів, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства.