Дачненський ліцей № 2 Дачненської сільської ради

 





План виховної роботи

 

Створення виховного простору як ресурсу розвитку особистості в контексті реалізації основних орієнтирів виховання

 


Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості школяра, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.

 

- гуманістичний принцип, що полягає у визнанні людини найвищою цінністю, розумінні дитини, доброзичливому ставленні до неї, довірі, прийнятті дитини такою, якою вона є, зміні її поведінки через позитив;

- індивідуальний принцип утверджує унікальність і неповторність кожної дитини, визначає її інтереси, потреби у житті;

- альтруїстичний принцип виявляється у безкорисливій любові і турботі про іншу людину;

- принцип неперервності, який характеризує процес виховання як такий, що триває протягом усього життя людини;

- принцип цілісності за яким консолідує зусилля усіх суб’єктів виховання в одну систему;

- принцип наступності, що забезпечує передачу із покоління в покоління досвіду засвоєння гуманістичних цінностей, які є базисом виховання і розвитку дитячої особистості;

- принцип культуровідповідності за яким здійснюється виховання гуманістичних цінностей відповідно до культурних умов суспільства;

- принцип природовідповідності, тобто виховання дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей, темпераменту, якостей, нахилів, здібностей, вікових особливостей, природних умов, соціального оточення, народних традицій тощо;

- принцип педагогічної компетентності, що полягає у доцільному використанні педагогічних форм, методів, доборів змісту, педагогічній тактовності;

- принцип стимулювання визначається вірою у сили і здібності дитини, її здатність досягти високих результатів, заохочення до самоорганізації, самовиховання і самовдосконалення;

- принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості учня як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення  і нести за них відповідальність, повноцінно жити й активно діяти, постійно самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни;

- принцип оздоровчої спрямованості визначає здоров’язбережувальні компетентності як основи формування в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я;

- соціально-педагогічне партнерство як оптимізація спільної діяльності на основі діалогової взаємодії і узгодженої співпраці між різними соціальними інститутами у соціальному захисті, супроводі, соціально-педагогічній підтримці вразливих категорій сімей та дітей, інших цільових груп; координація дій педагогічних, виробничих колективів, сім’ї, громадськості з питань навчання і виховання дітей, підтримки формальної, неформальної та інформальної видів освіти, а також різних форм освіти: інституційної (очна, заочна, дистанційна, мережева) та індивідуальної (екстернатна, сімейна, педагогічний патронаж, на робочому місці);

- міжсекторальна взаємодія розкривається як регулярні спільні заходи організацій громадянського суспільства і владних структур у побудові загальнонаціональної системи виховання, реагуванні на глобалізаційні виклики, подоланні складних соціально-педагогічних явищ; як спільне здійснення соціально важливих програм; підтримка кращих соціально-педагогічних ініціатив; як участь громадськості у формуванні та реалізації державної сімейної та молодіжної політики.

 

 

№ п/п

Ключова компетентність

Ціннісні ставлення та практичні здатності

 

1

Спілкування державною мовою (рідною, у разі відмінності)

Ціннісне ставлення:

– усвідомлення ролі державної (ріднної) мови як механізму національної і етнічної самоідентифікації, збереження світового мовного різноманіття, способу збереження культурних традицій і стратегій, аудіо- та візуалізацію культурного різноманіття свого народу;

- любов до української мови;

– усвідомлення ролі української мови в особистому житті, а також у житті нації і держави;

– спілкування українською мовою у школі та поза школою.

Практична здатність:

– розуміти українську мову;

– послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях та дотримуватися мовного етикету;

- застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежновід мети спілкування;

– формулювати чітко думки, дискутувати, наводити аргументи, відстоювативласну думку;

– уміти правильно викоритовувати термінологічний апарат, спілкуватися в процесі начально-пізнавальної діяльності;

– розвʼязувати конфлікти за допомогою спілкування;

– популяризувати ідеї гуманізма, добра та краси;

  • протистояти засміченості мови, лайливим словам.

2

Спілкування іноземними мовами

Ціннісне ставлення:

- усвідомлення ролі іноземної мови як механізму глобалізації, як запоруки зручності самореалізації в умовах закордоння;

ціннісне ставлення до культурних надбань різних народів, соціальної рівності;

– позитивне сприйняття інакшості та інтерес до культурних відмінностей;

– толерантне ставлення до представників різних народів і культур;

– запобігання проявам ксенофобії, нетерпимості і расизму.

Практична здатність:

– готовність прийняти представників інших культур такими, якими вони є;

– знати і за потреби спілкуватися мовами інших народів;

– володіти навичками міжкультурної взаємодії;

– запобігати міжетнічним і міжкультурним конфліктам;

– уміти розв’язувати конфліктні ситуації та знаходити компроміси.

3

Математична

компетентність

 

Ціннісне ставлення:

– усвідомлення важливості математичного мислення та математичних знань у життєдіяльності людини;

– розуміння цілісної картини світу, закономірності розвитку суспільства, людських відносин, небезпек у застосуванні маніпулятивних технологій;

– дотримування логіки і послідовності у мисленні та діях;

– протистояння маніпулятивним впливам.

Практична здатність:

– розвивати критичне мислення;

– аналізувати, систематизувати і сентизувати інформацію;

– установлювати причиново-наслідкові зв’язки;

– виокремлювати головні та другорядні цілі, ризики поведінки, ризиковані життєві ситуації й обирати шляхи їх вирішення.

4

Компетентності у природничих науках і технологіях

 

Ціннісне ставлення:

– розширення і поглиблення знань про предметний світ, сферу людських відносин та про себе;

– критичне оцінювання результатів людської діяльності у природному середовищі.

Практична здатність:

– готовність до саморозвитку і опанування сучасними технологіями;

– використовувати сучасні технології у своїй діяльності;

– брати участь у дослідній і проєктній діяльності.

5

Інформаційно-цифрова компетентність

 

Ціннісне ставлення:

– здійснення пошукової діяльності та виконання задач за алгоритмом;

– уміння працювати з різними Інтернет-ресурсами;

– розпізнавання достовірних і недостовірних джерел інформації;

– протистояння Інтернет-агресії, Інтернет-булінгу тощо.

Практична здатність:

 уміти використовувати різні способи пошуку корисної інформації в довідникових джерелах (зокрема, за допомогою інформаційно-комунікативних технологій), критично мислити в процесі збору та обробки інформації;

– дотримуватися етикету;

– критично відбірати інтернет інформацію;

– дотримуватися правил безпеки в інтернет мережі та здатність протистояти інтернет-ризикам та маніпулятивним технологіям у ЗМІ та рекламі, соціальних мережах, комп’ютерних іграх.

6

Уміння вчитися впродовж життя

 

Ціннісне ставлення:

– визначення мети та цілі власного життя і діяльності, планування й організація життя;

– визначення близьких, середніх і далеких перспектив, розроблення стратегії життя;

– уміння працювати самостійно і в команді;

– користування різними джерелами інформації;

– розширення знаннєвої та емоційної сфери, власні уявлення про життя;

– застосовування різних поведінкових і комунікативних стратегій відповідно до мети діяльності та конкретної ситуації.

Практична здатність:

– уміти моделювати власний освітній розвиток, аналізувати, контролювати, корегувати й оцінювати результати освітньої діяльності;

– прагнути оволодівати новими знаннями та навичками;

– готовність удосконалювати свої моральні, морально-вольві якості та навички поведінки впродовж життя;

– розуміти необхідності роботи над собою.

7

Ініціативність і підприємливість

 

Ціннісне ставлення:

– аналізування життєвих ситуацій;

– презентування власної ідеї та ініціативи;

– формулювання власних пропозицій, рішень;

– виявлення лідерських якостей;

– усвідомлення ціннісного змісту грошей, праці і рівності прав людей, праці батьків;

– засудження споживацького способу життя та трудової експлуатації дітей.

Практична здатність:

– готовність брати відповідальність за себе та інших;

– розвивати моральні якості для успішної професійної кар’єри;

– брати участь у шкільних заходах, волонтерській діяльності, у трудових десантах і благодійних акціях.

8

Соціальна та громадянська компетентності

 

Ціннісне ставлення:

– усвідомлення змісту понять «громадянин»,«патріотизм», «військово-патріотичне виховання», «готовність до захисту України» як важливих складників життєдіяльності людини;

– усвідомлення конституційного обовʼязку щодо громадянських прав та захисту суверенітету і територіальної цілісності України;

– бажання брати участь у різних формах позакласної та позашкільної роботи військово-патріотичного спрямування;

– участь у шкільному самоврядуванні і в дитячих громадських об’єднаннях.

Практична здатність:

– володіти навичками допомоги, самодопомоги, захисту та виживати в складних умовах;

– готовність захищати Батьківщину;

– дотримуватися конституційних норм, повага до державних символів, законів України;

– гуманно ставитися до інших людей, бути здатним до альтруїзму, співчуваття, емпатії;

– цінувати і поважати свободу інших, право на вибір та власну думку;

– поважати гідність кожної людини

9

Обізнаність та самовираження у сфері культури

 

Ціннісне ставлення:

– ідентифікація себе як представника певної культури;

– визначення ролі і місця української культури в загальноєвропейському і світовому контекстах;

– використання культурного досвіду в життєвих ситуаціях;

– долучення до творчості, висловлюючи власніі деї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.

Практична здатність:

– поціновувати культурні здобутки людства та інтерес до них;

– бути відкритим до культурного діалогу;

– потреба у творчій діяльності, яка би відповідала здібностям і нахилам.

10

Екологічна грамотність і здорове життя

 

Ціннісне ставлення:

– усвідомлення природи, як джерела свідомості і духовності;

– усвідомлення людини як частини і результату еволюції природи;

– усвідомлення діяльності людини та її потреб як чинника руйнування довкілля;

– формування ставлення до природи, як універсальної цінності;

– визнання за об’єктами природи права на існування незалежно від привнесеної користі;

– усвідомлення значущості здорового способу життя, фізичної підготовки та фізичного розвитку для повноцінного житття людини.

Практична здатність:

– уміти виокремлювати екологічний контекст будь-якого виду діяльності;

– формувати практичні навички екологічно безпечної поведінки (вміти обирати діяльність, що наносить найменшої шкоди природі);

– уміти застосовувати позитивні надбання народних традицій та етнічної культури у ставленні до природи й побутовій діяльності.

 

 

 

 

 

  • здійснювати повсякденну психологічну допомогу та емоційну підтримку учасників освітнього процесу;

 

  • об’єднувати зусилля педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які

складають основу світової культури;

 

  • формувати становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності;

 

  • розвивати критичне мислення, вміння розрізняти маніпуляції, усвідомлювати їхні наслідки, ефективно протистояти їм;

 

  • перешкоджати проявам расизму, шовінізму, приниженню гідності

іншомовних людей і підкреслювати словом і ділом моральний наратив демократії, толерантності, прав людини та верховенства права, територіальної цілісності та єдності народів України;

 

  • формувати ціннісне ставлення і судження у школярів, вміння вибудовувати доброзичливі і толерантні стосунки із учасниками освітнього процесу;

 

  • розвивати медіацію-однолітків, створювати служби порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладі освіти;

 

  • проводити освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом;

 

  • формувати у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини;

 

  • підвищувати загальний рівень правової свідомості дітей та молоді, рівень обізнаності з проблем порушення прав людини, навчати моделям безпечної поведінки, виховувати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства;

 

  • розвивати співробітництво із громадськими та міжнародними організаціями і фондами;

 

  • налагоджувати освітню роботу із батьками та законними представниками дітей з питань профілактики торгівлі людьми;

 

  • запобігати вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів та тютюнових виробів;

 

  • формувати в дітей, учнівської молоді життєвих навичок, уміння протистояти ризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками;

 

  • здійснювати комплекс профілактичних заходів, спрямованих на підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків, формування у них свідомого відповідального ставлення до виконання обов’язків, пов’язаних з утриманням, вихованням та освітою дітей;

 

  • формувати правову культуру учнів, виявляти та усовувати причини та умови, що сприяють учиненню дітьми злочинів, подолання девіантної поведінки;

 

  • активізувати функціонування органів учнівського самоврядування, діяльність яких спрямована на створення сприятливих умов повноцінного становлення особистості, її успішної інтеграції у суспільне життя, залучення до участі дітей у державно-громадському управлінні закладом на принципах прозорості і відкритості;

 

  • формувати пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з дітьми та учнівською молоддю, підтримувати соціально-активні програми, ініціативи та проєкти органів учнівського самоврядування; удосконалювати механізми урахування думки дитини під час вирішення питань, що стосуються її життя; забезпечувати ефективну взаємодію між громадськими організаціями та органами державної влади, органами місцевого самоврядування;

 

  • здійснювати гармонійний розвиток дитини, її талантів, здібностей та компетентностей відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб;

 

  • формувати в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок;

 

  • утверджувати в свідомості і почуттях особистості національно-патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України, мови тощо;

 

  • виховувати особистість, здатну до самореалізації, професійного зростання та мобільності в умовах сучасного життя;

 

  • виявляти й розвивати художні творчі здібності учнів у різних видах діяльності та галузях мистецтва;

 

  • налагоджувати ефективну партнерську взаємодію між учасниками освітнього процесу.

 

1. Конвенції ООН про права дитини, ратифікованої Постановою Верховної Ради України №789ХІІ (78912) від 27 лютого 1991 року, що набула чинності для України 27 вересня 1991 року.

2. Конвенції Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок і домашньому насильству (Стамбульська конвенція), ратифікованої Верховною Радою України 20 червня 2022 року.

3.  Закону України від 05.09.2017 №2145 «Про освіту».

4. Закону України від 16.01.2020 №463 «Про повну загальну середню освіту».

5.  Закону України від 26.04.2001 №2402 «Про охорону дитинства».

6. Закону України від 07.12.2017 №2229 «Про запобігання та протидію домашньому насильству» (зі змінами від 01.01.2020).

7. Закон України від 18.12.2018 №2657 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

8. Закону України від 20.09.2011  №3739 «Про протидію торгівлі людьми».

9. Закону України  від 21.06.2001 № 2558-III «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» (зі змінами від 15.12.2021).

10. Постанови Верховної Ради України від 1 червня 2021 року «Про вшанування пам’яті дітей, які загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України».

11. Указу Президента України від 18.05.2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання».

12. Указу Президента України  від 25.05.2020 №195, яким схвалено Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі.

13. Указу Президента України  від 30.09.2019  №722 «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року».

14. Постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 №932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації  Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки».

15. Постанови Кабінету Міністрів України  від 10.07.2019  № 689 «Про порядок проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні».

16. Постанови Кабінету Міністрів України  від 30.05.2021 №673, якою затверджено Державну цільову соціальну програму національно-патріотичного виховання на період до 2025 року, Концепцію Програми схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 №1233.

17. Постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 129 від 16.02.2022).

18.  Плану заходів з реалізації Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1335-р.

19. Наказу Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 № 434 «Про затвердження Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти», затвердженого Міністерством юстиції України 26 вересня 2000 року за №659/4880 (зі змінами).

20. Наказу Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами».

21. Наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”.

22. Наказу Міністерства освіти і науки України від 06.06.2022 №527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №641».

23. Листа Міністерства освіти і науки України  від 10.06.2022 № 1/6267-22

«Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України».

24. Листа Міністерства освіти і науки України  від 30.05.2022 № 1/5735-22

«Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні».

25. Листа Міністерства освіти і науки України  від 13.05.2022 № 1/5119-22

«Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні».

 

26. Листа Міністерства освіти і науки України  від 29.03.2022 № 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».

27. Листа Міністерства освіти і науки України  від 25.03.2022 №1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії ».

28. Листа МОН від 24.08.2023 № 1/12702-23 "Щодо  організації виховного  процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році"

29. Листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 №18794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році».

30. Листа Міністерства освіти і науки України від 22.06.2022 №1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України».

31. Листа Міністерства освіти і науки України від 14.06.2022 №1/6355-22  

«Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою».

32. Листа Міністерства молоді та спорту України від 09.06.2022 №2982/15 «Про проведення заходів із національно-патріотичного виховання».

33. Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року.

34.  Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів ЗНЗ України» та ряду інших нормативно-правових документів, формування здорового способу життя, розвит­ку духовності та зміцнення моральних засад суспільства.