Дачненський ліцей № 2 Дачненської сільської ради

 





Реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу

 

ПОРЯДОК

 подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі

 

Загальні питання

          1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодав­чих актів України щодо протидії булінгу (цькування)».

          2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування).

          3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педа­гогічні працівники закладу та інші особи.

          4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

          5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

 

Булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у пси­хологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням за­собів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була за­подіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

 

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу(цькування), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричи­нення соціальної ізоляції потерпілого.

 

Подання заяви про випадки булінгу (цькування)

          1.  Учасники освітнього процесу повідомляють про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу  освіти або інших суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

          Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

          2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється від­повідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі - Заява).

          3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар друкарка, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.

          4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності - особи­сто керівник закладу або його заступник.

          5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

          6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

          7. Датою подання Заяви є дата її прийняття.

          8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.

 

Відповідальна особа

          1 Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти з числа педагогічних працівників.

          2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення керівни­ка закладу.

          3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.

          4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

 

Терміни подання та розгляду Заяв

          1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькуван­ня), а також подати Заяву.

          2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.

          3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.

          4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату,  але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

          5. Керівник закладу зобов'язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювеналь­на поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

ПОРЯДОК

реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі

 

Загальні питання

          1. Цей Порядок  розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)».

          2. Цей Порядок  визначає процедуру реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі.

 

Реагування на доведені випадки булінгу

          1. На основі рішення Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварку, тобто відповідні дії носять систематичний характер, керівник закладу:

а) повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

б) забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (ць­кування) (далі - Заходи).

          2. Заходи здійснює заступник директора з ВР у взаємодії з практичним психологом закладу освіти та за­тверджуються керівником закладу.

          3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психо­лога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

 

Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

          Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:

          «Стаття 1734. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу.

          Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізич­ному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних ко­мунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно ін­ших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатко­вуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

          Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шіст­десяти годин.

          Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

          Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцята років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

          Неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної полі­ції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцята процентів заробітку».

 

ПОРЯДОК

роботи комісії

 

          Метою діяльності комісії є:

припинення випадку булінгу (цькування) в закладі освіти;

відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у класі, де стався випадок булінгу (цькування); з'ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин;

оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних і психолого- педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

 

          Діяльність комісії здійснюється на принципах:

законності;

верховенства права;

поваги та дотримання прав і свобод людини;

неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

відкритості та прозорості;

конфіденційності та захисту персональних даних;

невідкладного реагування;

комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);

нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

 

          До завдань комісії належать:

збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування);

висновків практичного психолога та соціального педагога (за наявності) закладу освіти;

відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;

експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров'ю потерпілого;

інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (їнтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо);

іншої інформації, яка має значення для об'єктивного розгляду заяви;

розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обгрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

         

          Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

          1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.

          2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

          3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з роз­гляду випадків булінгу (цькування) (далі - Комісія) та скликає засідання.

          4. Комісія створюється наказом керівника закладу.

          5. До складу Комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний пе­дагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи.

          6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.

          7. У разі прийняття рішення Комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань Комісії також належать:

оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних і психолого- педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;

визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;

визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування);

моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

надання рекомендацій для педагогічних працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

          8. Формою роботи Комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

          9. Засідання Комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

          10. Секретар Комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання Комісії, повідомляє членів Комісії, а також заявника та інших зацікавлених осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам Комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

          11. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні Комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу Комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

          12. Під час проведення засідання Комісії секретар Комісії веде протокол засідання Комісії, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.

          13. Особи, залучені до участі в засіданні Комісії, зобов'язані дотримуватись принципів діяльності Комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв'язку з участю у роботі Комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

          14. Особи, залучені до участі в засіданні Комісії, під час засідання Комісії мають право:

ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд Комісії;

ставити питання по суті розгляду;

подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.

          15. Голова Комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення Комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

          16. Строк розгляду Комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

          17. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, то­бто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов'язаний пові­домити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.

          18. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

          19. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберіга­ються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

          20. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Націо­нальної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про ви­падки булінгу (цькування).

          21. Батьки зобов'язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

 

ПРОТОКОЛ №_______

засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування)

Дачненського ліцею №2

«__»_______20___р.                                                                   Час____год____хв

 

____________________________________________________________________

(стислий зміст заяви або повідомлення)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Присутні:

Члени комісії (____осіб) згідно з наказом про склад комісії від 31.08.2022 №73:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Інші особи (_____ осіб):

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

СЛУХАЛИ:

І. Затвердження Порядку денного засідання

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІ. Розгляд питань Порядку денного засідання:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Ухвалили рішення про:

потреби сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах

____________________________________________________________________

(опис відповідних послуг та відповідальні за їх надання)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

заходи для усунення причин булінгу (цькування)

____________________________________________________________________

(опис заходів та відповідальні за їх виконання)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

заходи виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування)

____________________________________________________________________

(опис заходів та відповідальні за їх виконання)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

рекомендації для педагогічних працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками

____________________________________________________________________

(опис рекомендацій і суб’єктів призначення цих рекомендацій)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

рекомендації для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування)

____________________________________________________________________

(опис рекомендацій і суб’єктів призначення цих рекомендацій)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Голова комісії                                                              Ольга НЕГРЕСКУЛ

 

Секретар                                                                       Катерина ЄЖДІНА

 

 

ПОРЯДОК

застосування заходів виховного впливу

 

          Необхідні заходи виховного впливу до сторін булінгу (цькування) визначає комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти, зокрема:

мету, конкретні завдання, зміст, методи та форми заходів виховного впливу;

критерії визначення співвідношення між запланованими та отриманими результатами заходів виховного впливу.

          Моніторинг ефективності застосування заходів виховного впливу до сторін булінгу (цькування) та необхідність їх коригування визначає Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти на черговому засіданні.

          Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними працівниками закладу освіти, фахівцями служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України та інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування).

          Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти під час реалізації заходів виховного впливу діють в межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.

          Психологічний та соціально-педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у класі, в якому стався випадок булінгу (цькування), здійснюють в межах своїх посадових обов’язків практичний психолог та соціальний педагог (за наявності) закладу освіти, зокрема:

- діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;

- розробку програми реабілітації для потерпілого (жертви) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;

- розробку корекційної програми для кривдника (булера) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;

- консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу;

- розробка профілактичних заходів.

          У разі відсутності практичного психолога та соціального педагога в закладі освіти супровід застосування заходів виховного впливу у класі, в якому стався випадок булінгу (цькування), здійснюють працівники служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.